6 tips om een goede en werkbare To Do lijst te maken

Heb je het idee dat jouw te-doen-lijst alleen maar langer en langer wordt? Je bent niet alleen! Met deze tips leer je hoe je to do lijst voor je gaat werken zodat je meer voor elkaar krijgt én meer tijd over houdt voor leuke dingen.

Tip 1 – Schrijf alles op

Schrijf alles maar eens van je af. Alle to do dingen die in je hoofd zitten, schrijf ze allemaal maar eens op. Heerlijk even lekker je hoofd leeg maken. Neem er ongeveer 10 minuten de tijd voor. Daarna schiet je vast nog iets te binnen, geen probleem dat kan er later gewoon bij gezet worden. Fijn hè, alles van je af schrijven!

Tip 2 – Moet het echt? En moet het vandaag?

Kijk eens kritisch naar de dingen op je lijst. Beantwoord de volgende vragen eens eerlijk:

  • MOET het echt?
  • En MOET het vandaag? Of kan het best ook wachten tot morgen, of misschien zelfs volgende week?
  • En MOET jij het doen? Of kun je het uitbesteden aan iemand anders?

Probeer het echt maar eens uit met je te doen lijst. Je zal zien dat echt niet alles persé vandaag moet. Vaak zijn het ook opgelegde verplichtingen naar onszelf.

Tip 3 – Maak verschil tussen eenmalige taken en terugkerende taken

Een afspraak maken bij de tandarts is in principe een eenmalige taak voor dat moment. Een verjaardagskaart sturen ook. Maar boodschappen doen, sporten en stofzuigen zijn terugkerende dagelijkse of wekelijkse taken.

Dus maak daar dan ook twee schema’s voor! Je moet op je te doen lijst namelijk geen terugkerende (huishoudelijke) taken hebben staan. Daar heb je een huishoudschema of planning voor nodig.

Hoe je die maakt? Je leest het hier (inclusief gratis download).

Geen must maar zorgt wel voor heel veel extra overzicht: verdeel je eenmalige taken in categorieën, dus bijvoorbeeld:

  • Bellen/maken afspraak
  • Navragen/overleggen – dit zijn dingen die je met je huisgenoten moet bespreken, vertellen of overleggen
  • Huis – dingen die in huis geregeld moeten worden zoals het uitzoeken van de schoenen van de kinderen, de lamp vervangen in de hal
  • Kopen – anders dan de boodschappen maar bijvoorbeeld paracetamol die net op is, of nieuwe schoenen, batterijen, etc

Dit werkt heel efficiënt! Als je dan even tijd hebt om te overleggen met je partner kun je meteen alles bespreken wat op je lijstje staat.

Tip 4 – Hoeveel tijd kost het je?

Als je wat meer focust op al je te doen taken dan zal je zien dat er best wat dingen tussen staan die eigenlijk helemaal niet zoveel tijd kosten. Het bellen voor het maken van een afspraak voor de tandarts, garage of kapper kun je vaak binnen 2 minuten doen. Dus eigenlijk hoeft het helemaal niet op je lijst te komen want alles wat je binnen 2 minuten kunt doen, moet je eigenlijk meteen doen.

Maar het kan natuurlijk dat je ’s avonds laat denkt aan je auto en het dan op je lijst zet om het niet te vergeten. Prima, maar doe het dan wel zo snel mogelijk, neem 10 minuten en ga een rondje afspraken maken. Sommige taken hoeven dus helemaal niet veel tijd te kosten. Zet het aantal minuten maar eens naast de taken die je hebt staan. Dat geeft meteen al rust hè?

Bijkomend voordeel van het noteren van het aantal minuten dat je bezig bent met je taak, is als je even wat tijd over hebt voordat je bijvoorbeeld de kids uit school moet halen of naar je werk moet. Dan kun je dus even snel een klusje van 5 minuten tussendoor doen.

Tip 5 – Maak tijd

Tja die taken worden natuurlijk niet vanzelf gedaan en er zijn ook geen kabouters die het voor je komen doen ??. Dus je zal wat tijd moeten plannen om ze gedaan te krijgen. Je weet nu welke taken absoluut gedaan moeten worden én hoeveel tijd je er ongeveer mee bezig bent. Dus plan tijd in je agenda en gaaaaan!

Let er wel op dat je niet alles pal op elkaar plant, zorg voor wat uitlooptijd.

Tip 6 – Zeg NEE!

Heb je nog steeds een hele waslijst aan to do taken? Zeg dan ook eens wat vaker Nee als iemand iets aan te vraagt om te doen. Want je kan het er gewoonweg niet altijd bij hebben.

Vind je het moeilijk om nee te zeggen, zeg dan:  ik zou het heel graag voor je willen doen, maar het komt deze week niet goed uit. Oefen maar eens voor de spiegel. Je kan het! 😉

 

EXTRA TIP: schrijf jezelf ook eens op je to do lijst, heel belangrijk om regelmatig wat me-time voor jezelf te plannen.

——————————–

Hulp nodig bij het maken van je te doen lijst? Geen probleem, dat kan eenvoudig via telefoon of videobellen. Vaak in minder dan een uur kunnen we alles uit jouw hoofd op papier krijgen. Meer weten hoe dat werkt? Maak dan een belafspraak, het is gratis en vrijblijvend ?